Voor Kinderen

Wat is gezond eten?

Je hoort vaak: dit is gezond en dat is ongezond om te eten. Er wordt van heel veel voedingsmiddelen gezegd dat ze ongezond of gezond zijn. Bijvoorbeeld: fruit is gezond en margarine is vet en dat is dus ongezond. Maar klopt dat ook? Wat is nu gezond eten? En waarom hoor je toch zoveel verschillende meningen over gezond eten?
Dit komt omdat de vraag wat nu gezond of ongezond eten is niet zo makkelijk te beantwoorden is. We hebben om gezond te blijven heel veel verschillende voedingsstoffen zoals eiwit, vetten en koolhydraten nodig maar ook veel verschillende vitaminen en mineralen.

Al deze verschillende stoffen zitten in verschillende voedingsmiddelen. Er is dus niet 1 voedingsmiddel dat alles bevat. Je moet je voeding zo samenstellen dat je van alle voedingsstoffen genoeg binnen krijgt.

 

Een hulpmiddel voor het samenstellen van een gezonde voeding is de schijf van 5:

De schijf is verdeeld in 5 vakken met verschillende soorten eten.
Je moet elke dag uit al deze vakken iets eten om een gezonde voeding binnen te krijgen die alle voedingsstoffen en vitamines en mineralen bevat die je nodig hebt.

 

Dit zijn de vakken uit de Schijf van Vijf:

 

1) Groenten en Fruit bevatten veel verschillende vitaminen die we nodig hebben. Fruit levert ook vruchtensuiker en dat levert ons energie.
2) Brood, granen en aardappelen bevatten allemaal veel koolhydraten en leveren ons energie en ze bevatten vitaminen en ijzer.
3) Zuivel (= melkproducten), vlees, vis, ei, peulvruchten en vleesvervangers leveren ons eiwit. Eiwitten hebben we nodig om ons lichaam op te bouwen en om te kunnen groeien maar ook om onze huid te laten genezen als we een wondje hebben. Zuivel levert ons ook kalk wat we nodig hebben voor sterke botten en vit D. Vlees en vleesvervangers leveren ons ijzer.
4) Vetten en olie. Die hebben we ook nodig. Vetten bevatten vetoplosbare vitamines zoals vit A,D,E en K. Ook bevatten ze essentiele vetzuren die we nodig hebben bij het functioneren en de opbouw van ons lichaam. Vetten leveren ons ook energie.
5) Vocht. Voldoende drinken is belangrijk om je lichaam goed te laten werken. Ook je darmen hebben genoeg vocht nodig om al je voedsel goed te kunnen verwerken.

 

Websites
Meer informatie over gezond eten

Contact Info

Adres: Paramedisch Centrum De Spil, Draaiomsweg 46a, Diepenveen
Telefoon: 06-21104174
Email: kindervoeding@kinder-dietist.nl
© 2015 Kinder - Dietist , All Rights Reserved.